Saturday, May 21, 2011

.:: EXAM MooD ::.

Salam Ukhuwah..
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Sekadar selingan tentang EXAM MOOD 
Setiap daripada kita pasti pernah menghadapi peperiksaan..
Begitu juga saya, sehingga sekarang..
dan bermulalah perjuangan saya dan rakan-rakan bersama pen dan kertas soalan..
Mungkin buat sahabat IPT lain sedang menghabiskan masa CUTI..
Tapi tidak bagi kami yang bertarung dengan 
PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER..
Berikut saya nyatakan beberapa tips y berguna buat calon2 peperiksaan..

~1. semak jadual waktu 
Seperti biasa, pastikan tarikh, waktu dan tempat peperiksaan. perkara ini penting takut kalau-kalau ada kesilapan tarikh.

~2. jaga hati
Jaga hati boleh terdiri daripada pelbagai perkara. Antaranya membersihkan hati daripada sifat2 mazmumah dan menghindarkan maksiat. Amalan ini bukanlah hanya perlu ketika EXAM, tetapi SEPANJANG MASA.

~3. study smart
Setiap orang mempunyai cara pembelajaran sendiri. Ikut keselesaan masing-masing tetapi perlukan perancangan yang rapi dan teliti. Antaranya ialah pembahagian masa study, membuat nota ringkas, atau membuat perbincangan kumpulan @ study group.
~4. jaga kesihatan
Setiap pemikiran yang lahir daripada minda berasaskan kepada badan yang sihat. Badan yang sihat dapat melancarkan sistem peredaran darah dan menceriakan hari2 yang dilalui. Antara aspek yang perlu dilakukan ialah makanan seimbang dan senaman. Jangan dilupakan pengisian ROHANI.

~5. jaga emosi
Emosi juga memainkan peranan yang penting. Aspek ini perlulah selaras serta dapat dikawal agar kita tidak STRESS. Kita perlulah menjaga hubungan baik antara family, sahabat dan masyarakat.
~6. jangan terlalu mempercayai SOALAN SPOT
Hal ini seringkali menjadi bahan perencah kehidupan pelajar. Sememangnya soalan SPOT itu macam BEST. Tapi bayangkan kalau soalan yang ditarget @ di SPOT itu tidak keluar dalam EXAM. Oleh itu, sekadar saranan, ulangkaji secara keseluruhan dalam setiap subjek dan buat latihan melalui soalan SPOT. 
~7. sediakan peralatan yang lengkap
Peralatan lengkap merangkumi segala peralatan untuk menjawab peperiksaan seperti pen, pensel, pemadam dan sebagainya. Bukan apa, kadangkala ada sahaja rakan yang perlu meminjam daripada sahabat lain ketika di dalam dewan peperiksaan. Tidakkah anda rasa terganggu ? atau rasa bersalah ? Langkah penyelesaiannya ialah dengan menyediakan perlatan yang lengkap sebelum tiba hari peepriksaan.
~8. kurangkan masa utk ONLINE kecuali mencari nota
ONLINE merupakan perkara yang seronok. Tetapi seringkali kita alpa ketika ONLINE. Cari bahan lain, tapi yang dilayan berjam2 perkara lain. Alangkah ruginya masa yang telah digunakan secara sia-sia. Tidak dinafikan saya juga begitu. Memang niat nak mencari nota, tapi menyimpang jauh untuk perkara lain. Jadi, sama-samalah kita berubah demi kebaikan.
~9. Berdoa dan bertawakal
Perkara paling penting dalam kehidupan insan di dunia ini. Segala yang kita lakukan adalah kerana ALLAH SWT, jadi teruskan dengan DOA agar segalanya dipermudahkan dan mendapat rahmat dari Ilahi. Tawakal juga janganlah dilupakan kerana kita perlu refleks diri bahawa segalanya adalah ketentuan-Nya.


Renungan BERDOA



عَنْ أَبِى هُرَيْرَة َ
 أَنَّ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ
وَهُوَ سَاجِدٌ فَأَلْثِرُوا الدُّعَاءَ
Dari Abu Hurairah r.a. katanya : "Bersabda Rasulullah s.a.w. :
Sedekat-dekat hamba kepada Tuhannya ialah waktu sujud
oleh kerana itu perbanyakkanlah doa ketika itu."
Hadis sahih riwayat Muslim



Ya Allah, berikanlah kami rahmat dari sisimu dan sediakanlah petunjuk dalam menyelesaikan urusan kami, Amin

1 comment:

  1. MasyaAllah..syukran atas tips berguna.Moga terus istiqamah menyampaikan

    ReplyDelete