Sunday, May 8, 2011

.:: Hari IBU ::.

Salam ukhuwah..
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hari ibu..???

Mungkin post ni da gak lewat, tapi sekadar perkongsian mengenai Hari Ibu.
pada tahun ini, Hari Ibu diraikan pada tanggal 8 Mei 2011 @ lebih tepat ialah pada hari Ahad minggu kedua pada bulan Mei.
memang saban tahun tak tahu nak bagi hadiah y best tuk mak saya. Kami adik beradik bagi hadiah yang biasa macam kek, dan barang2 yang sesuai.
Tapi

Setelah beberapa hari selepas Hari Ibu, baru dapat info mengenai cara yang paling baik bagi seorang anak untuk meraikan Hari Ibu, iaitu dengan
berpuasa


MasyaAllah, tak pernah pun terfikir sampai macam tu sebelum2 ni. Nasib baik la dapat jgak info ni melalui sebuah rancangan TV3. Kalau difikirkan ikut logik pun, mmg itulah cara yang sesuai bagi setiap anak untuk meraikan IBU yang sangat istimewa dalam hidup ini.
Eloklah bagi setiap anak untuk berpuasa bagi ibu mereka. berikut disertakan doa buat Ibu.


Wahai anak-anak,
ingatlah jasa ibu bapa..
jasa ibu itu tiada tandingnya.
sungguh istimewa bagi mereka yang bergelar ibu..
Begitu mulia seorang ibu di sisi Allah SWT.

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). [Luqman 31:14]

Pada saya, setiap hari dan sepanjang masa adalah saat-saat penting untuk menggembirakan mak.
Bukanlah pada tarikh-tarikh tertentu seperti Hari Ibu,.
Jadi, buat anak-anak, hargailah dan gembirakanlah hati IBU setiap dan sepanjang masa.



Mak, Alang sayang MAK.
"Ya Allah, ampunilah segala dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku sejak kecil lagi. "




No comments:

Post a Comment